De tijd dat je in alleen in de krant keek voor de vacatures is wel voorbij. De online wereld heeft voor heel veel nieuwe manieren van werving gezorgd. Dat zorgt ervoor dat je als werkgever ook meer manieren hebt om de ideale werknemer te bereiken. Lees hier over wat je met online middelen kunt bereiken.
Reikwijdte
Ten eerste is er wel een kanttekening met online middelen. Je kunt heel veel met online middelen bereiken. Alleen als je op zoek bent naar specialistische medewerkers, kun je soms beter gaan voor het inschakelen van een bureau dat gespecialiseerd is in het werven van dit soort medewerkers. Denk hierbij bijvoorbeeld aan detachering voor ICT bedrijven. Dat gezegd hebbende, lees je in de rest van het artikel over alle mooie mogelijkheden om online medewerkers te werven…
Werving via social media
Social media zijn niet meer weg te denken uit ons leven en dat heeft soms zo zijn voordelen. Met name LinkedIn is een heel geschikt medium voor het plaatsen van vacatures. Mensen kunnen zelf zoekopdrachten instellen, zodat de door jouw uitgezette vacature goed kan worden gevonden.
Je kunt ook kiezen voor gesponsorde berichten. Op die manier zorg je ervoor dat het bereik zo groot mogelijk is.
Weving via vacaturesites
Daarnaast zijn er ook heel veel vacatures sites. Als je één van de grotere sites kiest, is de kans dat jouw vacature goed bekeken wordt, best groot. Denk hierbij aan vacaturesites zoals Vacaturebank.nl en Indeed. Soms zijn er ook branche specifieke vacatures sites. Zo heb je bijvoorbeeld de site AgriFoodMatch specifiek voor functies in de agri- en foodsector.
Voorwaarden
Welk medium je online ook gebruikt, het is belangrijk dat de vacaturetekst klopt voor de werving en dat de tekst ook een goede weerspiegeling geeft van je bedrijf. Mensen lezen steeds meer tussen de regels door en kunnen meer uit een vacaturetekst halen dan je denkt. Bovendien wil je ook de ideale werknemer die bij echt jouw bedrijf past.
Maak een video
Je kunt ook een werving video maken waarin je vertelt over de functie die openstaat en deze online delen. Wellicht is het dan handig om de aanstaande collega’s ook in beeld te laten. Zo krijg je een mooi beeld en val je gegarandeerd op met de vacature. Deze video kun je dan weer delen op social media.
Denk er wel aan dat spontaniteit goed is, alleen een slecht script niet. Daarmee wordt bedoeld dat je niet elk woord vooraf moet vastleggen, maar dat de video wel helder moet zijn en aantrekkelijk. Zo wordt bijvoorbeeld een video waarbij iemand zich eerst begint voor te stellen, vaak als saai ervaren. Zorg dus voor een pakkende openingszin.
Lees ook Wat is SEO precies? Maar zeker ook de kracht van een compleet nieuw interieur
Lees ook De impact van vechtsporten op je mentale gezondheid