De term SEO wordt veelal rondgeslingerd in de wereld van online marketing. Ook als webdeveloper kun je er van gehoord hebben. SEO is de afkorting van Search Engine Optimization. Wij gebruiken SEO om er bijvoorbeeld voor te zorgen dat een website meer verkeer (traffic) genereerd.
Hoe meer verkeer een website krijgt, hoe beter. Als je meer bezoekers naar jou website kunt krijgen gaat ding vaak hand in hand met een hogere omzet. Ook helpt het met het aantrekken van de meest relevante doelgroep. Dit maakt de kans op aankopen groter, aangezien er meer mensen op de website komen die ook daadwerkelijk iets willen weten of aanschaffen. Als je potentiële klant bijvoorbeeld de website bezoekt omdat ze op zoek zijn naar videogames, maar je verkoopt hondenvoer, is de kans groot dat die bezoeker niet wordt omgezet in een verkoop.
Hoe werkt het proces van Search Engine Optimization precies?
Google wordt gebruikt om alle gestelde vragen ter wereld zo goed mogelijk te beantwoorden.
Binnen enkele seconden heb je op bijna elke vraag een antwoord. Het proces hierachter kan wellicht lastig te begrijpen zijn.
Alle zoekmachines gebruiken een proces dat crawlen wordt genoemd. Bij het crawlen worden de crawlers van de zoekmachine gestuurd om alle pagina’s te bezoeken die voor de zoekmachine (Google) bekend zijn. Google haalt de nodige informatie uit deze pagina’s. Met dit proces kan de zoekmachine de webpagina indexeren. Zodra een pagina door de zoekmachine is geindexeerd, wordt deze afgeleverd in een algoritme. Vervolgens gaat dit algoritme de paginagegevens koppelen aan de zoekopdrachten die mensen op internet doen. Er zijn verschillende andere rankingfactoren die zoekmachines zoals Google gebruiken om uw paginaranking te bepalen, deze zijn als volgt.
Off Page – Deze statistieken worden gemeten door Google en hebben voornamelijk betrekking op het gebruik van backlinks op de webpagina. (We gaan dieper in op backlinks in deel 4 van dit artikel)
On Page – On page ranking is voornamelijk gerelateerd aan het aantal zoekwoorden en informatievragen die op de webpagina te vinden zijn.
Technisch – De laatste meting die de rangschikking van een pagina bepaalt, heeft voornamelijk betrekking op factoren die de prestaties van de hele site als geheel dekken en richt zich niet zozeer op individuele pagina’s.
Keywords
Keywords, oftewel zoekwoorden, zijn van een ontzettend grote waarde voor het hele proces.
Het gebruik van de juiste keywords is efficiënt en kan het maximale bezoekersaantal generen.
Als jij als marketingbureau zijnde opereert in een bepaalde provincie, laten we zeggen Limburg, dan heeft het wellicht geen zin om gevonden te worden op ‘Marketing Nederland’, maar eerder op ‘SEO Venlo’, als je het stad gebonden wilt houden, of ‘SEO Limburg’ om wat algemener te blijven.